ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

سرنوشت نامعلوم خودروهایی که شماره‌گذاری نمی‌شود

شماره‌گذاری ۹ خودرو متوقف شده است.

شماره‌گذاری خودروهایی که مصرف سوخت آنها بالاتر از 8.5 در 100 کیلومتر است موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده است. 

پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳، جک S۵، لیفان ۸۲۰، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ و BYD S۶ را به دلیل بالا بودن مصرف سوخت متوقف کرد.

به دنبال مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا، پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی را متوقف کرده است. ۲۴ مرداد ماه سال جاری معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه جدید هیات دولت در زمینه هزینه‌ها و عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ابلاغ کرد.

طبق این مصوبه خودروسازان داخلی برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت خود مشمول جریمه‌ در صورت تولید خودروهای سواری پرمصرف شده‌اند به‌گونه‌ای که از زمان اجرایی شدن این مصوبه خودروسازان داخلی باید برای شماره‌گذاری خودروهای سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

از چند روز پیش نیز پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به همین مصوبه هیات دولت، شماره‌گذاری چند مدل خودروی داخلی را متوقف کرده و خواستار از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودروی داخلی با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر شده است.

براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، خودروهایی که شماره‌گذاری آنها متوقف شده شامل تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳ (خودروسازی مدیران)، جک S۵، لیفان ۸۲۰ (کرمان موتور)، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ (ایران خودرو) و BYD S۶ (کارمانیا) هستند.

توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف در حالی است که خودروسازان هنوز مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف را اجرایی نکرده‌اند.

کدام خودرو را بخریم؟

سؤالی آشنا که در هر خانه‌ای شنیده می‌شود.چند وقتی است که مردم جواب این سؤال را در جدول ستاره‌ها پیدا می‌کنند.شرکت بازرسی کیفیت خودرو هر ماه تمام خودروهای تولیدی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بر اساس کیفیتی که خودروها دارند به آن ستاره می‌دهد.خودروهای تک ستاره که جزو ارزان قیمت‌ها هستند بیشترین مشتری را از آن خود کردند ولی چند وقتی است که خودروسازان برای ارتقای کیفیت این خودروها در حال تلاش هستند تا مبادا خط تولید این خودروها تا پایان سال متوقف شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طبق قانون از سال 97 خودروی تک ستاره نباید تولید شود.اما خودروهایی که ستاره‌های بیشتری را یدک می‌کشند و در زمره گران قیمت‌ها هستند سطح توقع مردم را بالا بردند و اگراین خودروها با عیب و ایرادی روبه‌رو شود همه به ستاره‌ها بدبین می‌شوند.

حال چند روزی است که این بدبینی به سراغ ستاره‌داران آمده است.در خبرها آمده 9 خودرو به علت مصرف سوخت بالا از سوی راهور ناجا شماره‌گذاری نمی‌شوند.

حال گلایه مردم این است که این خودروها مصرف سوختشان استاندارد بوده است و در ارزشیابی کیفی هم 4ستاره بودند؛ حال چه اتفاقی رخ داده است که دیگر شماره‌گذاری نمی‌شوند.نمایندگی‌ها در پاسخ به این سؤال می‌گویند مشکل مصرف سوخت نیست بلکه پلیس راهور ناجا از حجم موتور ایراد گرفته است لذا تا 20 روز دیگر شماره‌گذاری آغاز می‌شود.

شرکت‌های خودروساز هم به مردم می‌گویند به‌زودی حل می‌شود و مردم می‌توانند خودروهای خود را شماره کنند.ولی پلیس راهور ناجا تمام این موارد را منوط به اسقاط خودروها از سوی خودروسازان می‌داند و می‌گوید تا زمانی که قانون اجرا نشود اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهیم.

در فرم مشخصات فنی خودروها مصرف سوخت خودرویی مانند هایما در بخش ترکیبی (شهر و خارج شهر) در هر صد کیلومتر 1/8 لیتر است و گراند ویتارای ترکیبی 9لیتر است‌.حال چگونه به یکباره شماره‌گذاری آن متوقف شده است و پیش از این مشکلی وجود نداشته است.

در این میان سعید روحی معاون فنی و مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: «از تاریخ 20 شهریور96 شماره‌گذاری کلیه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها 8.5 لیتر و یا بالاتر از 8.5 در 100 کیلومتر است، موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده کرده است که مطابق این مصوبه 9 خودروی داخلی شناسایی و شماره‌گذاری آنها نیز منوط به اسقاط خودروی فرسوده شد.هم اکنون شماره‌گذاری 9 خودرو داخلی مربوط به 4 شرکت متوقف شده است.»

قانونی جلوی شماره‌گذاری خودرو را گرفتیم

وی توضیح داد: «راهور ناجا بر اساس قانون جلوی شماره‌گذاری خودروها را گرفته است.وقتی خودرویی بیش از 8 و نیم لیتر مصرف سوخت داشته باشد طبق قانون تولیدکننده خودرو باید یک خودرو اسقاط کند تا آن خودرو اجازه شماره‌گذاری داشته باشد.لذا تا زمانی که خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده کاری انجام ندهند، خودروهای جدید شماره‌گذاری نمی‌شود.ما مجری قانون هستیم بدین جهت طبق وظیفه مانع از شماره‌گذاری شدیم.مصوبه دولت لازم الاجرا است و هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند از آن سرباز زند.»

ستاره افتخاری نمی‌دهیم

یکی از گلایه‌ها این است چگونه خودرو‌ها ارتقای ستاره می‌گیرند اما مصرف بنزین آنها زیاد است و این امر مغایرت‌هایی با کیفیت خودروها دارد.اشکان گلپایگانی رئیس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هم در این باره توضیحات تکمیلی ارائه کرده است.وی می‌گوید:«شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران براساس استاندارد ملی ارزشیابی خودرو، کیفیت خودروها را مورد سنجش قرار می‌دهد. در این مدل موتور، سیستم ترمز، رنگ، نفوذ آب و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و با توجه به بررسی‌های تخصصی به خودروها ستاره داده می‌شود.این ستاره‌ها دقیق است و به هیچ عنوان ستاره افتخاری به خودروسازها داده نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «بازرسان خودروها را ارزیابی می‌کنند و اگر نقص و یا مشکلی داشت امتیاز مثبت یا منفی می‌دهند. با اینکه سال‌ها است از سوی خودروسازان تحت فشار هستیم تا نمرات مثبت به محصولاتشان بدهیم اما در جهت حقوق مصرف‌کنندگان و اعتماد‌سازی که صورت گرفته است به صورت شفاف تمام موارد را عنوان می‌کنیم.لذا خودروهایی که تک ستاره یا 4ستاره هستند واقعی است و هیچ اغراقی صورت نمی‌گیرد.»

وی گفت: «میزان مصرف سوخت خودروها در استاندارد ملی ارزشیابی خودرو وجود ندارد.مصرف بنزین خودروها از سوی سازمان ملی استاندارد به سرعت مجزا می‌شود و مورد سنجش قرار می‌گیرد.در مدل ارزشیابی کیفی خودروها 240 دقیقه برای هر یک خودرو باید زمان صرف کرد. این در حالی است که برای سنجش میزان مصرف بنزین باید زمان بیشتری گذاشت.»

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *